تبلیغات

> حرف های ناگفته

"اهداف چت "

اهداف استفاده از محیطهاى چت( (CHATیا گفتمان در شبكه اینترنت همواره از موضوعات قابل بحث در میان كاربران اینترنتى و تحلیلگران اجتماعى است.

بنابه نتایج به دست آمده از یكى از نظرسنجیهاى سایت " شبكه فناورى اطلاعات ایران"( ،(WWW.IRITN.COMبیشترین كاربران ایرانى به منظور تفریح، سرگرمى و دوستیابى از چت در اینترنت استفاده مى كنند.

۳۲درصد كاربران شركت كننده دراین نظرسنجى هدف خود از چت كردن را "تفریح و سرگرمی" و ۲۳درصد از آنها هدف خود را "دوستیابی" اعلام كرده اند.

همچنین ۱۳درصد كاربران ، " ازداوج " و ۱۱درصد آنها "حل مشكلات" را از اهداف خود براى چت كردن در اینترنت دانسته اند.

 تجارت الكترونیكى " در آخرین رتبه این نظرسنجى با۱۰/۵درصد قرار دارد و ۱۱/۳درصد از كاربران هیچ یك از موضوعات مذكور را به عنوان هدف خود از چت كردن انتخاب نكرده اند.

یك روان شناس اجتماعى نتایج به دست آمده از این نظرسنجى را متناسب با وضعیت واقعى جامعه كاربران اینترنتى در ایران دانست و گفت: دوستیابى و سرگرمى هر دو در یك ردیف قرار مى گیرند.

" احسان كاظمی" با اشاره به اینكه این آمار به مرور زمان تغییر خواهد كرد، افزود: با تغییر جوامع و جهانى شدن آنهافرهنگ استفاده ازاین فناوریها نیز متحول مى شود.

به گفته وى در سالهاى آینده با افزایش آگاهى مردم نسبت به امكانات شبكه اینترنت اهداف استفاده از چت از سرگرمى و دوستیابى بیشتر به سمت موضوعات كاربردى و سودآور مانند تجارت الكترونیك سوق خواهد یافت.

وى خاطرنشان كرد: جوانان ایرانى كه بیشترین درصد كاربران اینترنتى در ایران را شامل مى شوند به دلیل افزایش ارتباطات با جوامع و فرهنگهاى دیگر، به بلوغ و آگاهى بیشتر و بهترى در زمینه دوستیابى دست پیدا كرده اند.

كاظمى درباره چگونگى استفاده كاربران اینترنتى در كشورهاى دیگر از چت گفت: بیشتر كاربران خارجى از سایتهایى كه به منظور دوستیابى تشكیل شده اند استفاده مى كنند.

وى ادامه داد: كاربران در این سایتها عضو شده و خصوصیات خود و كسانى كه قصد آشنایى با آنها رادارند را ثبت مى كنند و سایت مورد نظر درقبال دریافت پول افراد متناسب با ویژگیهاى مطرح شده را معرفى مى كند.

وى تصریح كرد: كاربران ایرانى بیشتر ترجیح مى دهند كه خود به جستجوى دوست در اینترنت بپردازند.

وى تاكید كرد: ما نباید از وجود چنین فناوریهایى گریزان باشیم و با آنهامقابله كنیم چراكه جوانان مابه تجربه لازم در این زمینه دست یافته اند.(اطلاعات از یک وبلاگ)

از نگاهی دیگر:

افرادی که به طور مستقیم با محیط های چت آشنا نشده اند و مدتی را در این محیط ها سپری نکرده اند نمی توانند به راحتی درباره ی این موضوع نظر بدهند و بیشتر مواقع به نتیجه نمی رسند زیرا درک این جوامع مجازی بسیار پیچیده است و هر فردی با یک هدف به این محیط ها راه پیدا می کند.

من مدتی را در این محیط ها سپری کردم و به نتایج مطلوبی رسیدم ؛ ابتدا باید به این سوال جواب بدهیم که "چرا انسان برای ایجاد ارتباط با دیگران همواره در حال تلاش است؟!" فلاسفه در جواب به این سوال گفته اند که "انسان بالطبع اجتماعی است" و عالم اجتماعی هم این تلاش را ناشی از" میل طبیعی انسان به اجتماعی زندگی کردن و تامین نیازهای انسانی "می داند.

با پیشرفت علم و فناوری تامین نیاز به برقراری ارتباط با دیگران نیز متفاوت شده است و یکی از راه های تامین این نیاز وارد شدن به دنیای مجازی و چت و گفت و گو می باشد.

بسیاری از روان شناسان به برسی این ارتباطات پرداخته اند و دلایلی را برای خوب یا بد بودن آنها آورده اند اما باید توجه داشته باشیم که هر وسیله ای که در اختیار ما قرار می دهند می تواند در جهت مثبت یا منفی استفاده شود بستگی دارد که شناخت و هدف ما چه باشد!

از نظر من محیط های چت خوبی ها و بدی هایی دارد که اگر شناخت مناسب داشته باشیم می تواند مفید واقع شود ؛ قبل از ورود به این جوامع ابتدا باید هدف خود را مشخص کنیم من سعی کردم با صحبت با چند نفر هدف آنها را از چت کردن متوجه شوم وافرادی که به این محیط ها می آیند را این گونه طبقه بندی کرم:

1-گروهی به دلیل این که اعتماد به نفس ندارند و احساس می کنند در دنیای واقعی جایگاه ویژه و مناسبی ندارند برای قابل ارزش بودن و مورد توجه و احترام قرار گرفتن به دنیای مجازی پناه می آورند(در این مورد دنیای مجازی می تواند به فرد در بالا بردن اعتماد به نفس کمک کند و زمانی که در محیط مجازی قابل ارزش می شود او را خشنود می کند و بر روی روحیه او تاثیر مثبت می گذارد ولی از جهتی دیگر ممکن است به ضرر او باشد زیرا گاهی آن قدر به این دنیای مجازی دل می بندد و از این ارزش و احترام لذت می برد که جایگاه واقعی خود را در دنیای واقعی فراموش می کند و از جامعه فاصله می گیرد و گاهی احساس می کند که علاقه ای به بودن در جمع هاو مهمانی ها ندارد.)

2-گروهی برای پر کردن تنهایی هایشان ونیاز شدید به همدردی و گفت و گو وارد چت می شوند این گروه ممکن است از خانواده و آشنا های خود دور باشند یا اطرافیان او نتوانند درکش کنند که احساس تنهایی را در فرد به وجود می آورد و نیاز پیدا می کند که با افرادی به گفت و گو بپردازد و عواطفش را درمیان بگذارد.(این که محیط مجازی می تواند تنهایی های انسانی را کاهش دهد و مقداری از ناراحتی هایش را تبدیل به نشاط کند بسیار خوب است اما گاهی ممکن است وقتی فرد این آرامش را در چت کردن به دست آور از محیط واقعی و اطرافیانش دور شود و در مواردی باعث می شود که تنهایی های فرد بیشتر نیز شود )

3-گاهی خانواده ویا جامعه ارتباطات را محدود کرده است و افراد به دنبال محیطی آزاد برای بحث و گفت و گو هستند و چت روم ها این امکان را فراهم کرده است.(بستگی دارد شناخت ، ارزش و هدف ما از چت کردن چه باشد که بتوانیم از بین چت روم ها محیطی سالم را انتخاب کنیم.)

4-عده ای هستند که برای پر کردن اوقات فراغت و تفریح به چت روم ها می آیند.(بیشتر اوقات اولین و تنها ترین هدف همه ی کاربران تفریح می باشد اما به مرور زمان هدف های دیگری نیز پیدا می کنند و یا نسبت به چت کردن اعتیاد پیدا می کنند ؛ابتدا چت را برای سرگرمی انتخاب کرده اند اما گاهی آنقدر به این محیط ها عادت کرده اند که نمی توانند از آن فاصله بگیرند و باعث می شود بسیاری از وقت های با ارزش خود را در این راه از حدر بدهند و خیلی از کاربر ها بیان کرده اند که" آرزو می کردند هیچ وقت با این محیط ها آشنا نمی شدند ")

5-گروهی برای دوست یابی به این محیط ها وارد می شوند ؛ این افراد می توانند دو دسته باشند:

الف-افرادی که در جامعه نتوانستند یا نمی خواهند دوست شوند و فقط می خواهند این دوستی را در محیط مجازی تجربه کنند

ب-افرادی که در جامعه دوست دارند ولی می خواهند که در دنیای مجازی هم این ارتباط را برقرار کنند

بحث دوست یابی بسیار طولانی است؛ این دوستی ها ممکن است بین گروهی هم جنس صورت گیرد که می تواند مفید باشد مثلا گروهی دختر با هم آشنا شوند احساسات و تجربیات خود را درمیان بگذارند که به یکدیگر کمک می کنند تا بهتر تصمیم گیری کنند.

بحث دوستی بین دو جنس مخالف در دنیای مجازی بسیار طولانی است که در این جا به آن اشاره نمی کنم.

6-درصد بسیار کمی هم برای ازدواج و پیدا کردن زوج به چت روم ها وارد می شوند.(آمار نشان داده است که این گونه ازدواج ها به جدایی انجامیده است زیرا روابطی که در چت به وجود می آید معمولا از روی صداقت نمی باشد و شناخت طرفین شناختی اشتباه می باشد)

جالب است بدانید که گاهی خود کاربر ها نیز هدف آمدن به چت را نمی دانند و هرچند وقت یک بار در چت روم ها این سوال را مطرح می کنند که "هدف از آمدن به نت چیست؟!"

من اصلی ترین هدف را نیاز به ایجاد ارتباط می دانم و این 6 موردی که نام بردم زیر شاخه های این هدف اساسی می باشند ؛ انسان از زمان آفرینش این نیاز را درک کرده است و با گذشت زمان راه های ایجاد ارتباط متفاوت شده است و به شکل امروزی در آمده پس بهتر است به جای مقابله با آن شناخت صحیح و درست استفاده کردن از این محیط ها را به جوان ها آموزش دهیم تا بتوانند در محیط های سالم با یکدیگر به گفت و گو بپردازند .

چند پیشنهاد:

* تعدادی از محیط های چت را برسی کردم که از نظر من در بین آنها محیط یاهو مناسب نیست حد اقل بهتر است تازه وارد ها برای آشنایی با چت از محیط یاهو استفاده نکنند زیرا هکر های زیادی در محیط یاهو وجود دارد که به راحتی می توانند با استفاده از ترفند های مختلف به اطلاعات شخصی و حتی وبکم کاربر ها دست پیدا کنند.

* در دنیای مجازی نباید هیچ گاه اعتماد کامل بکنید حتی به بهترین دوستتان.(این موضوع حاصل تجربه ی خیلی ها می باشد)

* سعی کنید به چت کردن و کسانی که با آنها آشنا شده اید عادت نکنید .

مطالب دیگری هم هست که تنها از طریق وارد شدن به این دنیا می توانید درک کنید.

                                   صدف م




شنبه 14 آبان 1390 | نظرات ()

طراح قالب
Weblog Skin

mouse code

كد ماوس